Listopad

03 listopada
z cyklu Toruń bliżej Polski
z cyklu Wszystko gra
Wojtek Hoffman i Ola Winnicka

wszystko gra

Wojtek Hoffman
Urodził się 8 sierpnia 1977 roku w Poznaniu. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu i Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w roku 2002, studiował w Akademii "Minerva" w Groningen w Hollandii /2003/, a obecnie jest asystentem w pracowni filmu animowanego prof. Hieronima Neumanna oraz vj'em /widżejem/, takim panem co puszcza do muzyki obrazki, a ostatnio został nawet Wojciechem "tvout'em" Hoffmannem. A już zupełnie ostatnio napisał muzykę do przedstawienia teatralnego.

Aleksandra Winnicka
Aleksandra Winnicka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, tworzy rzeźby, instalacje przestrzenne i instalacje wideo, cechą charakterystyczną jej twórczości jest konstruowanie światów alternatywnych, mocno zakorzenionych w realności, która w sztuce Oli ulega dość radykalnym przeobrażeniom. W jej pracach obecna jest refleksja nad granicami i ich przekraczaniem, dotycząca zarówno potencjalności i możliwości jej realizacji, jak i życia i śmierci, aktywności i pasywności, obecności rzeczywistej i pozornej.

18 listopada
Tomasz Kawszyn
FRYZURY

zdjecia z wyst. TK
http://www.tomekkawszyn.art.pl/

wystawa w ramach
http://www.qfest.webpark.pl

23 listopada, godzina 20:00

Viva Estonia!

Nowa sztuka z Estonii

Tanja Muravskaja

Kristina Norman

Flo Kasearu

kurator: Karolina Łabowicz – Dymanus

zdjęcia z wystawy

Wystawa prezentuje prace trzech młodych artystek z Estonii, zainteresowanych problematyką tożsamości kulturowej i narodowej. Viva Estonia! jest kontynuacją projektu Karoliny Łabowicz-Dymanus dla estońskiego magazynu o sztuce Kunst.ee, w ramach którego grupie artystów i krytyków sztuki zostało zadane pytanie "Co znaczy dla Ciebie być Estończykiem?".

ee
otwórz pdf

W kraju podzielonym na część estońsko- i rosyjsko języczną temat narodowości jest obecnie nieustannie dyskutowany. Po 1991 roku rząd wprowadził tylko jeden język urzędowy i od tego czasu ponawia liczne próby, mające na celu asymilację ponad 40% mieszkańców Estonii, stanowiących mniejszość rosyjsko języczną. Symbolem nieporozumień pomiędzy obiema grupami stał się spór o brązowego żołnierza Aloszę - pomnik upamiętniający „wyzwolenie" Estonii przez Armię Radziecką. Pomysł przeniesienia pomnika z eksponowanego miejsca doprowadził w kwietniu 2007 roku do zamieszek w centrum Tallinna.

Uczestniczące w wystawie artystki urodziły się w Estonii i uważają się za Estonki…. Choć rodzice Muravskajej pochodzą z Ukrainy i mówią po rosyjsku, z kolei Kasearu należy do grupy estońsko języcznej, natomiast Norman mówi o sobie, że jest z rodziny mieszanej, chociaż przez Estończyków określana jest jako Rosjanka, a inni dodatkowo zarzucają jej kiepską znajomość rosyjskiego. Jakie ma to znaczenie? W tekstach publikowanych po estońsku, a dotyczących twórczości Muravskajej czy Norman, zazwyczaj jedną z przedstawianych informacji jest okreśklenie ich tożsamości jako rosyjskiej/ukraińskiej. Bez względu czy znajduje to odbicie w ich twórczości, czy nie.

Paradoksalnie prace, które najwięcej mówią o patriotyźmie, o odzyskaniu niepodległości przez Estonię stworzyła Muravskaja. Norman skupiłla się na sytuacji pribatów* i poczuciu obcości zarówno w rodzinnej Estonii, jak i w językowej i kulturowej ojczyźnie - Rosji. Kasearu podejmuje problem anachronizmu symboli narodowych i zredukowania ich do roli produktu w zglobalizowanym świecie.

Wystawa Viva Estonia! prezentuje złożoność problemu budowania tożsamości narodowej we wspólczesnej Estonii, która niedawno wyzwoliła się z okupacji radzieckiej, a teraz walczy o swoje miejsce w unifikującej się Europie.

est

*Pribatowie (ros. прибалты) grupa zamieszkująca państwa bałtyckie, utożsamiająca się z językiem i kulturą rosyjską; nie identyfikują się z krajem zamieszkania, natomiast tworzą własne zamknięte społeczności.

dyplomy: Michał Bryndal, Joanna Garncarczyk, Marta Warmińska, Dagmara Kondraciuk
Marta Warmińska
Michał Bryndal
Dagmara dyplom

2007

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.