Maj Tk

TORUŃSKIE TĘCZOWE KINO
MAJ 2007
hasło przewodnie: War! War! War!
W maju Toruńskie Tęczowe Kino wyrusza na ścieżkę wojny, wojska i konfliktów zbrojnych.
Pierwszy z filmów, Aimée & Jaguar, został osadzony w realiach Niemiec II wojny światowej, wyczerpania przedłużającą się wojną i prób przetrwania wojny oraz prześladowań. Także akcja drugiego filmu, NaPolA – Elite für den Führer, toczy się w nazistowskich Niemczech, pokazanych z perspektywy młodego chłopaka, który – choć poddany indoktrynacji – próbuje odróżnić zło od dobra. W samym centrum hitlerowskiego koszmaru osadzona jest akcja obrazu Bent, trzeciego z majowych filmów, którego główny bohater trafia do obozu zagłady w Dachau i stara się przeżyć udając Żyda – aby uniknąć gorszego jeszcze losu ujawnionego homoseksualisty. Dopiero czwarty z majowych filmów rozgrywa się we współczesności, ukazując sekretny związek dwóch żołnierzy izraelskiej armii.

SEANS: 08 maja 2007, godz. 20:00
TYTUŁ: Aimée & Jaguar
REŻYSERIA: Max Färberböck
PRODUKCJA: Niemcy 1999
DŁUGOŚĆ: 114 minut
OBSADA: Maria Schrader – Felice Schragenheim (Jaguar)
Juliane Köhler – Lilly Wust (Aimée)
Johanna Wokalek – Ilse
Heike Makatsch – Klärchen
Detlev Buck – Günther Wust
INFO: Przeniesiona na ekran powieść Eriki Fischer, która powstała dzięki relacjom, listom i rozmowom z Elizabeth „Lilly” Wust. W czasie II wojny światowej Lilly Wust – matka czwórki dzieci i żona żołnierza Wehrmachtu – spotyka Felice Schragenheim, Żydówkę działającą w jednej z podziemnych organizacji, ukrywającą się pod fałszywym nazwiskiem w nazistowskich Niemczech. Felice fascynuje Lilly swoją śmiałością, otwartością i odwagą. Film opowiada historię miłości obu kobiet, dla której Lilly rozwodzi się z mężem i ukrywa ukochaną w swoim domu.
NAGRODY: M. Schrader i J. Köhler otrzymały za swoje role Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu Berlinale w 1999 roku.

SEANS: 15 maja 2007, godz. 20:00
TYTUŁ: NaPolA – Elite für den Führer
REŻYSERIA: Dennis Gansel
PRODUKCJA: Niemcy 2004
DŁUGOŚĆ: 110 minut
OBSADA: Max Riemelt – Friedrich Weimer
Tom Schilling – Albrecht Stein
Jonas Jägermeyr – Christoph Schneider
Martin Goeres – Siegfried Gladen
Justus von Dohnanyi – Heinrich Stein
Michael Schenk – Josef Peiner
INFO: Opowieść o bliskiej przyjaźni dwóch nastolatków w elitarnej nazistowskiej szkole dla chłopców Napola Allenstein (Napola od Nationalpolitische Erziehungsanstalt – narodowo-politycznej placówki wychowawczej). Indoktrynacja, uniformizacja, szkolenie wojskowe, pogarda dla wszelkiej słabości – są w każdej Napola na porządku dziennym. Dla młodego Friedricha Weimera (Max Riemelt) pobyt w Allensteinie jest przepustką do lepszego życia; dla Albrechta Steina (Tom Schilling), syna miejscowego gauleitera (Justus von Dohnanyi), to koszmar, od którego chłopak próbuje się uwolnić.
TRIVIA: Począwszy od dojścia nazistów do władzy w 1933 roku, w III Rzeszy otwarto łącznie czterdzieści trzy placówki Napola, w tym trzydzieści sześć dla chłopców (filmowa Napola w Allensteinie nigdy nie istniała). W 1941 roku miały one około sześciu tysięcy wychowanków. Wraz z przedłużaniem się wojny, starsze roczniki były kierowane do walki w szeregach Wehrmachtu i Waffen-SS. Działo się to przeważnie ochotniczo.

SEANS: 22 maja 2007, godz. 20:00
TYTUŁ: Bent
REŻYSERIA: Sean Mathias
PRODUKCJA: Wielka Brytania 1997
DŁUGOŚĆ: 108 minut
OBSADA: Clive Owen – Max
Lothaire Bluteau – Horst
Ian McKellen – wujek Freddie
Mick Jagger – Greta/George
Brian Webber – Rudy
INFO: Max (Clive Owen) mieszka w Berlinie ze swoim chłopakiem (Brian Webber). Pewnego wieczora sprowadza do domu członka SA. Tej samej nocy Hitler postanawia rozprawić się z SA. Max i jego chłopak Rudy próbują uciec przed SS, ale zostają schwytani i wysłani do Dachau. Rudy ginie w czasie transportu, a Max wypiera się, że jest gejem i podaje się za Żyda. W obozie spotyka Horsta (Lothaire Bluteau), który niemal z dumą nosi różowy trójkąt. Uwięziony w fabryce śmierci Max powoli ulega wpływowi Horsta, odzyskując swoją godność.

SEANS: 29 maja 2007, godz. 20:00
TYTUŁ: Yossi & Jagger
REŻYSERIA: Eytan Fox
PRODUKCJA: Izrael 2002
DŁUGOŚĆ: 65 minut
OBSADA: Ohad Knoller – Yossi
Yehuda Levi – Lior (Jagger)
Aya Steinovitz – Yaeli
Assi Cohen – Ophir
INFO: Para tytułowych kochanków to izraelscy żołnierze stacjonujący na pograniczu libańskim. Yossi (Ohad Knoller) dowodzi niewielką jednostką a Lior (Yehuda Levi), ze względu na swoją urodę rockmana nazywany Jaggerem, jest jego zastępcą. Ukrywając swój związek przed wszystkimi mogą się cieszyć prywatnością tylko podczas partoli górskich okolic pogranicza. Gdy otrzymują rozkaz przeprowadzenia ryzykownego ataku, Yossi przeczuwa tragedię i drży o los ukochanego.
TRIVIA: Film spotkał się w Izraelu z bardzo dobrym przyjęciem, a izraelska armia zezwoliła na projekcje dla swoich żołnierzy.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.